Świąteczna przemowa króla

W tym roku, król 25 grudnia zwrócił się do grona pedagogicznego i uczniów. W pewnym sensie mogę być wdzięczna za te słowa, przydadzą mi się w czerwcu podczas obrony pierwszego stopnia pedagogiki.


Drodzy Szwedzi, w kraju i za granicą, wszyscy w Szwecji!
Dzień przed świętami Bożego Narodzenia, miałem radość ze spotkania moich dzieci i wnuków w Drottningholm z okazji urodzin Królowej. W ten sposób święta zaczynają się w naszej rodzinie.

Dla większości ludzi w naszym kraju Boże Narodzenie jest szczególnym świętem otoczonym tradycjami. Bez względu na to, jak wygląda Twój świąteczny weekend i gdzie go spędzasz, mam nadzieję, że da ci to czas na refleksję.

Za kilka dni dzwony rozbrzmią na nowy rok i nową dekadę. Dwadzieścia to wciąż niepisany liść.
Wiemy, że stoimy przed wyzwaniami. Zarówno tutaj, w Szwecji, w naszym bezpośrednim obszarze, jak i na całym świecie.
Widzimy, jak różnego rodzaju przestępstwa powodują niepewność w naszym społeczeństwie. Wybuchy i strzelaniny wywołują obawy opinii publicznej - troskę tę podzielam ja i moja rodzina.

W naszym świecie sytuacja polityki bezpieczeństwa szybko się zmienia. W nadchodzącym roku zostaną przeprowadzone ćwiczenie z całkowitą obroną 2020 - największe od 30 lat ćwiczenie ze strony szwedzkiej i cywilnej gotowości wojskowej.
Klimat ciągle się zmienia, co wprowadza nas w zupełnie nowe sytuacje. Ostatnia dekada wydaje się być najgorętsza.
 
Tutaj, w Szwecji, sucha i ciepła pogoda sprzyja wierceniu kory świerkowej; mały chrząszcz, który wyrządził ogromne szkody naszym lasom świerkowym. W warunkach zmieniającego się klimatu, ryzyko ataku wzrośnie.

Fale upałów i powodzie, które wcześniej miały miejsce, może raz na sto lat, teraz zaczynają się pojawiać regularnie, co ma poważne konsekwencje, między innymi, dla zaopatrzenia w żywność i wodę. Dotyczy to nie tylko biedniejszych części świata.

Tak jest na przykład w Indiach, w których ja i Królowa odbyliśmy wizytę państwową. Kraj jest poważnie narażony na suszę i zanieczyszczenie powietrza i pouczające było, jak pracować, aby znaleźć nowe rozwiązania - w tym we współpracy ze szwedzkimi firmami.

Coś, co mnie osobiście ucieszyło, to fakt, że części podróży odbyła się śladami moich przodków: w latach 1910 i 1920, zarówno mój dziadek Gustaf Adolf, jak i jego brat książę Vilhelm odbyli długie podróże po tym fascynującym kraju.

Być może jest nieuniknione, że przekazywanie wiadomości charakteryzuje się tym, co negatywne i dramatyczne. Jednocześnie istnieją mocne powody, by czuć nadzieję i wiarę w przyszłość. Chciałbym skorzystać z okazji, aby podkreślić niektóre z tych powodów.

W ciągu ostatniego roku moja rodzina i ja spotkaliśmy się z policją, urzędnikami celnymi i innymi przedstawicielami sądownictwa. Miałem również przywilej odwiedzić szwedzkie siły ONZ w Mali. Są ludzie, którzy ciężko pracują dla bezpieczeństwa innych. Czasami w bardzo wymagających warunkach. Ich poczucie obowiązku jest nieocenionym atutem dla naszego kraju.

Kolejną pozytywną siłą są badania, które napędzają rozwój. Może to dotyczyć nowych metod leczenia ciężkich chorób. Nowe sposoby zmniejszenia wpływu na środowisko i klimat lub skuteczne ograniczenie ubóstwa - które, nawiasem mówiąc, było przedmiotem tegorocznej nagrody ekonomicznej ku pamięci Alfreda Nobla.

Każdego dnia dokonuje się nowych odkryć, które dają nam klucze do zdrowszej i bardziej zrównoważonej przyszłości.

Pozwól, że powiem coś o szwedzkich dzieciach i młodzieży oraz wszystkich, którzy z nimi pracują. Jestem przekonany, że każdy człowiek musi być widziany.

Jest tak, jak ujął to Hjalmar Söderberg w Doktor Glas:

„Chcą być kochani, w przypadku braku podziwu; obawiali się, pogardy. Chcesz dać ludziom jakieś uczucie, nadać jakiś sens. Dusza trzęsie się w pustce ”.

Dlatego tak ważne jest, aby istnieli tacy, którzy pracują nad „pustką”. Myślę o was wszystkich nauczycielach i liderach, którzy pomagają dzieciom i młodzieży znaleźć swoje miejsce w życiu - wierzyć w siebie i swoje umiejętności. Twoje wysiłki są kluczowe dla przyszłości Szwecji.

Na koniec chciałbym również wysłać specjalne pozdrowienia dla wszystkich, którzy pracują dzisiaj i podczas weekendu świątecznego. Jesteście w szpitalach i komisariatach policji. W siłach zbrojnych, opiekujecie się starszymi osobami  i transporcie publicznym - oraz w wielu innych miejscach pracy. Zapewniacie, że nasze społeczeństwo działa, nawet gdy inni są wolni. Tobie  (Wam) chcę powiedzieć: dziękuję!

Na początku tego roku podjąłem decyzję o zmianie kto w rodzinie królewskiej będzie w przyszłości pełnił funkcję oficjalnych przedstawicieli Szwecji. Dla mnie jest to sposób na wyjaśnienie, jakie są oczekiwania.

Mam nadzieję, że może to być pomocne, gdy moje wnuki będą mogły swobodnie żyć i planować swoją przyszłość. Ale do tego dnia jest jeszcze daleko.

Obecnie królowa i ja nie możemy się doczekać spędzenia czasu z rodziną. Mamy teraz siedmiu małych wnuków w wieku od jednego do siedmiu lat. Nie zawsze jest cicho, ale bardzo fajnie!

Życzę wszystkim w naszym kraju Wesołych Świąt, Szczęśliwego Nowego Roku - i silnej wiary w przyszłość!

Komentarze