Pierwsza kobieta premier w historii Szwecji

Sweden: Magdalena Andersson resigns just 12 hours after getting elected as  prime minister, World News | wionews.com

Stało się Szwecja ma pierwsza kobitę na stanowisku premiera. Magdalena Andersson po Stefanie Lofvenie odziedziczyła w listopadzie dwa stanowiska.  Została na początku listopada nową przewodniczącą rządzącej od siedmiu lat Szwecją Partii Robotniczej - Socjaldemokraci

Magdalenę Andersson na stanowisku premiera poprzedziło 33 mężczyzn.

Nikt nie przypuszczał, że rządzenie pani premier dojdzie do finału tak szybko. 
Niespełna 12 godzin po jej zaprzysiężeniu szwedzki parlament odrzucił przygotowany przez rząd budżet. 
 Jej kadencję jak premier przewidywano, do września 2022r. Poniewaz w tedy wypadają wybory parlamentarne.  

Przyszła na świat 23 stycznia 1967 jako jedyna córka Görana Anderssona (1936–2002), wykładowcy statystyki na Uniwersytecie w Uppsali i nauczycielki Birgitty Andersson (z domu Grunell) (ur. 1939).
Jest absolwentką Wyższej Szkoły Handlowej w Sztokholmie oraz Uniwersytetu w Harvardzie. Mieszka w Nacka pod Sztokholmem, ma męża i dwoje dzieci.


Wyszła za mąż w 1997 roku za Richarda Friberg poznali się, kiedy oboje studiowali w School of Business. Po pewnym czasie jako badacz w School of Business, Economics and Law i gościnnym występie na Harvardzie w USA, Magdalena została zwerbowana do Rosenbad jako ekspert z Göranem Perssonem. 

Na początku zeszlej dekady powtarzała i wspominała jak ceni sobie ojca, który był chory na demencję. Tata był z nami, kiedy się pobieraliśmy, i siedział przy mnie podczas obiadu weselnego. To było dla mnie bardzo ważne. Jeden z opiekunów pomógł tacie w dniu mojego ślubu - jestem za to bardzo wdzięczny. - Kiedy w 1999 roku urodził się mój syn, mój ojciec wiedział, że ma wnuka. A tata żył, kiedy go zabrałem, gdy miał rok. 

 Szwecja w przeciwieństwie do innych krajów skandynawskich nie miała do tej pory na stanowisku premiera kobiety, choć obecny rząd nazywa siebie feministycznym z uwagi na prowadzoną politykę. 

Komentarze